Mobiel vriendelijkheid is een belangrijke zoekmachine marketing tool.

Geoptimaliseerd zijn voor smartphones en tablets is in de zoekmachine marketing wereld ´mobielvriendelijkheid´. Dit kunnen speciaal ontwikkelde pagina´s voor de mobiel zijn of websites die meeschalen naar het formaat van het scherm ook wel “responsive design” genoemd.

Maar liefst 61 procent verlaat de website zodra de mobiele bezoeker merkt dat de site niet goed is afgestemd. Daarnaast is 67 procent van de bezoeker eerder geneigd een aankoop te doen als de site mobielvriendelijk is. Dit heeft ervoor gezorgd dat de mobielvriendelijkheid binnen de zoekmachine marketing ontzettend belangrijk kan zijn voor jou bedrijf of organisatie.

De mobiel is vandaag de dag een voorwaarde voor een hogere ranking. In het verleden werd er alleen maar gekeken naar de zichtbaarheid van mobiele websites door Google. Een goede gebruikers ervaring is essentieel als zoekmachine marketing voor Google. Google ziet de mobiele website als aparte website. Daarnaast is het voor Google ook van belang dat configuratie correct is, wat resulteert in positieve gebruikerservaring. Met correcte configuratie worden de korte laadtijden, goede re-directs en zo min mogelijk error-pagina’s mee bedoelt. Al deze aspecten vallen onder het optimaliseren van de zoekmachine marketing.