Wat is de toegevoegde waarde van SEO teksten?

Wil jij graag goede teksten aan meerdere pagina’s van je website toevoegen? Dan kun je een normale tekstschrijver inhuren, maar ook een zogeheten SEO webtekstschrijver. Deze tweede kan veel meer voor je betekenen, simpelweg doordat je zonder goede SEO teksten nooit echt succesvol zult worden. Als jij wilt dat jouw website goed gevonden wordt in zoekmachines, (oftewel dat je bovenaan in de zoekresultaten staat) dan is een SEO webtekstschrijver de investering meer dan waard. Maar wat is precies de toegevoegde waarde van SEO teksten, en hoe worden deze geschreven? Dat lees je hier!

Wanneer is een tekst SEO geoptimaliseerd?

Tegenwoordig kun je als ondernemer niet meer onder SEO uit, want het is steeds moeilijker om met je website hoog te ranken in Google. SEO staat voor Search Engine Optimization, en omvat alle trucs en handigheidjes die ervoor zorgen dat jouw website hoger in de zoekresultaten komt te staan. Teksten worden SEO geoptimaliseerd genoemd op het moment dat ze een goede, logische opbouw hebben en geschreven zijn op basis van specifieke zoektermen. Qua opbouw wil dat zeggen dat de tekst makkelijk leesbaar moet zijn, en dus niet te lange zinnen en alinea’s moet hebben. Daarnaast zijn goede titels en subkopjes belangrijk, die niet alleen aan de lezer maar ook aan Google aangeven waar de tekst over gaat. Goede SEO teksten schrijven is moeilijker dan je denkt, je moet namelijk zorgen voor een juiste keyword density, sterke kopjes, en bovendien pakkende metabeschrijvingen.

Wat is de keyword density?

Hoe vaak een zoekterm voorkomt in je tekst wordt de keyword density genoemd, oftewel de zoekwoorddichtheid. De reden dat dit belangrijk is, is dat je natuurlijk relevante zoektermen vaak genoeg in de tekst wilt vermelden. Doe je dit niet, dan heeft Google geen flauw idee waar de tekst over gaat. Doe je dit teveel? Dat wordt overoptimalisatie genoemd, vanwege het feit dat het niet natuurlijk overkomt. Google houdt namelijk van natuurlijke, kwalitatief goede content, en dat is onmogelijk als je opvallend vaak hetzelfde woord gebruikt. Het beste houdt je een keyword density van zo’n 2% aan. Heb je goede LSI keywords (keywords die hetzelfde betekenen, maar anders geformuleerd zijn)? Dan kun je ook deze in de tekst verwerken. Zo leest het prettiger, en kan Google niet om de strekking van de tekst heen.

Metatitels en -omschrijvingen

Een goede webtekstschrijver levert teksten altijd op inclusief metatitels en -omschrijvingen. De metagegevens betreffen het stukje tekst dat mensen zien in de zoekresultaten van Google. Aan de hand daarvan besluiten ze al dan niet op de link naar jouw website te klikken. Het is dus zeer belangrijk dat deze metabeschrijvingen sterk zijn! Voor de vindbaarheid in Google is het belangrijk dat ze het belangrijkste keyword bevatten, en om meer bezoekers te krijgen moet je mensen ermee prikkelen en nieuwsgierig maken naar meer. Dat is moeilijker dan het lijkt, net als het schrijven van sterke SEO teksten. Daarom kiezen veel ondernemers er uiteindelijk voor om een SEO webtekstschrijver in te schakelen. Deze weet alles van goede SEO teksten en metabeschrijvingen af, en kan je daarbij helpen.